Chcete se zbavit chuti ná na sladké? Pravda o závislosti na cukru

Na naší cestě za zdravým se snažíme při každé dietě zbavit cukru, který nás všude pronásleduje a je důvodem neúspěchu většiny diet. Ať už si vybereme detox, nebo jiný druh diety, každá spočívá v témže regulovat příjem potravin s obsahem cukru.

Co se však stane ve většině případů? V konečném důsledku dříve, či později sáhneme po něčem sladkém a postupně opět spadneme do kolotoče a opět bojujeme s chutěmi.

Různé trendové detoxikační diety slibují ukončit vaši touhu po sladkostech a pomůže vám zhubnout.

Ale opravdu fungují? Zde je pravda o cukru, chutích na cukr a jak zkrotit svou chuť na sladké.

Můžeme být opravdu závislý na cukru?

Ano, někteří lidé jedí sladké potraviny způsobem, který není vůbec zdravý, i když to nemusí být vždy skutečná závislost.

Mezi znaky, že máte problém s cukrem patří:

    • neovladatelná touha po cukru a sladkém jídle
    • ztráta kontroly
    • jíte více než jste plánovali

Cukr slouží jako palivo pro každou buňku ve vašem mozku. Mozek vidí cukr jako něco co dostává za odměnu a proto ho chce stále více. Pokud jíte často větší množství cukru, posilujete tuto chuť po odměně, a zlomit tento zvyk se stane těžkým.

Rychlé vzestupy cukru

Proč pociťujete ještě větší chutě, když si odpoledne dáte nějakou sladkou tyčinku? Cukr v ní, nazývající se také jednoduchý sacharid se rychle přemění na glukózu ve vaší krvi. Hladina cukru v těle vám rapidně stoupne. Jednoduché sacharidy také najím v ovoci, zelenině a mléčných výrobcích, avšak tyto obsahují také vlákninu a bílkoviny, které tento proces zpomalují. Sirupy, kolové nápoje, sladkosti zase naopak ne.

… a sestupy cukru

K tomu, abychom získali energii naše tělo zpracovává cukr a bere si ho z našeho těla. Výsledkem tohoto procesu je, že hladina cukru v krvi rapidně klesne. Tato rychlá změna hladiny cukru v krvi v nás vyvolává pocit slabosti a unavenosti což způsobí že začneme hledat rychlý zdroj energie a ohlížíme se po sladkostech, které zvýší hladinu cukru v krvi. Takže polední sladká pochoutka příliš cåa~sti, vás nastaví na špatnou výživu.

Škrob se může rovnat cukru

Myslíte si, že nemáte problém se sladkým, ale toužíte po rohlíky, pečivu a hranolkách? Tyto potraviny obsahují složité sacharidy, které tělo rozkládá na jednoduché cukry. Pokud jíte tyto potraviny, aniž jste k nim jedli nějaké zdravé potraviny, škroby způsobí stejný nárůst a pokles hladiny cukru v krvi jako cukr. Zejména bílá rýže a bílá mouka má za následek tento efekt. Vysoce rafinované škroby, jako je bílý chléb, preclíky, sušenky a těstoviny jsou ty nejhorší.

Opravdu funguje detox od cukru?

Dokážete opravdu porazit svůj zvyk a abstinenční příznaky po cukru? Některé detoxikační kúry vás vyzývají, abyste se zcela vyhýbali všem sladkostem. To znamená že i všem druhům ovoce, mléčných výrobků a rafinovaným obilovinám. Hlavní myšlenkou takového detoxu, je očistit tělo od cukru. Já si osobně myslím, že detoxikace tohoto typu je příliš drastická, aby se dala udržet z dlouhodobého hlediska. Změny, které dokážete udělat jen krátkodobě budou znamenat, že opět spadnete ke svým starýcm zvykem a možná začnete jíst ještě více sladkého než předtím, kdepak jste vaše tělo vystresovali.

Jak to tedy udělat? Vytrénujte vaše chuťové pohárky

Nepotřebujete tolik cukru jako si myslíte. Ve skutečnosti dokážete vytrénovat chuťové buňky tak, abyste si vychutnali věci, které nejsou až tak sladké. Zkuste jít na to pomalu a postupně například tím, že odeberete na týdenní bázi jednu sladkou potravinu z jídelníčku. Například vynechejte dezert, který si dáváte po obědě nebo po večeři. Začněte si dávat méně cukru do kávy, čaje nebo snídaňových musli. Postupem času uvidíte, jak postupně ztrácíte chuť a potřebu si sladit tyto potraviny.

Vybírejte si dobrý cukr

Nemusíte se vzdát sladkostí úplně. Zkrátka se snažte získat cukr z jiných zdrojů. Zkuste například čerstvé jahody nebo si udělejte ovocné pyré kterým polejete ovesné vločky místo jejich dosladzovania. Naučte se jíst sušené ovoce, mražené, nebo také ovoce z plechovky, samozřejmě by mělo být bez přidaného cukru. Sklenici nízkotučného mléka nebo jogurtu s nízkým obsahem cukru je také dobrým zdrojem.

Zbavte se závislosti postupně, malými krůčky

Pokud provedete malé jednoduché změny v jídelníčku, pomůže vám to udržet změny z dlouhodobého hlediska.

Začněte tím, že budete jíst více ovoce a zeleniny. Pijte více vody. Kontrolujte etikety na potravinách a vybírejte si ty, které neobsahují mnoho cukru. Každý týden snižte spotřebu cukru a kousek, a postupně zjistíte jak málo vám chybí.

Velmi užitečným způsobem jak omezit chutě na sladké jsou bílkoviny ve vaší stravě. Potraviny, které obsahují mnoho bílkovin jsou pomalejší stravitelné a proto nás udržují delší dobu plnějšími.

Bílkoviny nespôsobjujú výkyvy cukru v krvi jak to dělají cukry a rafinované sacharidy. Vybírejte si bílkoviny jako libové kuřecí maso, nízkotučné jogurty, vajíčka, ořechy či fazole.

Zvyšte příjem vlákniny

Vláknina napomáhá v boji s cukrem v různých směrech. Za prvé, potraviny s vysokým obsahem vlákniny Vás drží plnějšími po delší dobu a také dodají více energie.

Protože nezvyšují hladinu cukru v krvi, nepociťuje při nich návaly hladu. Vybírejte si ovoce, zeleninu a celozrnné výrobky. Nebo použijte Vlákninový-bílkovinné kombo a natřete si na jablko trochu arašídového másla.

Travte čas venku

Cvičení je také nápomocné při odstraňování chutí na sladké a také změní vaše stravovací návyky obecně. Začnete se cítit lépe a sami budete chtít jíst zdravější potraviny. Vyberte si druh pohybu který se vám líbí, ať už to bude chůze, jízda na kole nebo plavání. Začněte postupně a pmaly alespoň 30 minut, 5 krát týdně.

Jsou náhradní sladidla nápomocné v našem boji?

Některé studie naznačují, že umělá sladidla způsobují nárůst chutí na sladké. A to může způsobit problém v cestě za naší vysněnou váhou. Vědci říkají, že umělá sladidla nepomáhají k tomu, abychom překonali chutě po cukru a sladkých potravinách.

Kdepak tělo každého z nás je velmi individuální, snažte se pozorovat to vaše. Způsobují vám umělá sladidla ještě větší chuť a potřebu sáhnout po něčem sladkém? Pokud ano, zkuste najít jiný zdroj sladké chuti.

Omezte také “zdravé cukry”

Med, hnědý nebo třtinový cukr možná znějí jako zdravější alternativa, avšak cukr je cukr. Ať už pochází od včel nebo cukrové třtiny, stejně může způsobovat zvyšování hladiny cukru v krvi. Med a nerafinované cukry mají sice o něco vyšší obsah živin, ale jejich kalorie musíme stále počítat.

Kolik cukru v krvi je příliš mnoho?

Někdy je nejlepší ukázat si příklady na extrémech a proto, pokud jste jako většina lidí v Americe, budete jíst 19 čajových lžiček nebo více přidaného cukru denně. V přepočtu je to navýšení přibližně o 285 kalorií, což je z hlediska zdraví velmi mnoho.

Kolik cukru bychom tedy měli jíst?

Podle Americké asociace srdečních chorob, by to nemělo být více než 6 lžiček denně v případě žen. To je přibližně 100 kalorií. Muži by neměli přijmout více než 9 lžiček přidaného cukru denně, což je probližne 150 kalorií.

Cukr pod jiným jménem

V dnešní době nacházíme různé názvy, které se nás snaží smiasť a přitom je to jen jiný název pro cukr. Nemusíte vždy vidět na etiketě potravin slovo ,, cukr “. V současnosti se na etiketách schovává i pod jinými názvy jako:

  • agávový sirup
  • sirup z hnědé rýže
  • kukuřičný sirup
  • dextróza
  • třtinový sirup
  • glukóza
  • laktóza
  • sladový sirup
  • melasa
  • sacharóza

Dávejte si pozor zejména na produkty, které mají některou z těchto složek na seznamu na prvních místech, nebo pokud mají celkový počet gramů cukru více než 4 gramy.

Dávejte si pozor i na skrytý cukr

Cukr se může schovávat i v potravinách, ve kterých to nejméně čekáte. I když se to nezdá, ale různé dochucovadla jako kečup, sladko-kyselá omáčka, barbecue omáčka a jiné mohou obsahovat velké množství cukru. Takže nejlepší bude pokud konzumaci těchto potravin zredukujete stejně jako já různé nízkotučné dresinky na salát, chléb a ochucenou kávu. Zvykněte si na čtení etiket při nakupování potravin. Odstraňte všechny potraviny s vysokým obsahem cukru z nákupního košíku.

Chcete se zbavit chuti ná na sladké? Pravda o závislosti na cukru
HLASUJTE

Vyjadrite svoj názor

Leave a reply