Bílkoviny

Důležité Bílkoviny

bilkoviny

Proteiny nebo bílkoviny obsahují běžně 23 základních aminokyselin a pro naše tělo jsou mimořádně důležité. Představují hlavní stavební jednotku orgánů a svalů, hormonů, enzymů, protilátek a zároveň zajišťují krásnou a zdravou pokožku, vlasy a posilují imunitu. Obsahují aminokyseliny, které se dělí na esenciální a neesenciální. Esenciální si organismus nedokáže sám vyprodukovat, mluvíme o plnohodnotných aminokyselinách, které získáváme ze živočišné potravy a neesenciální si vyrábí z jiných aminokyselin. Ty získáváme z rostlinných zdrojů a nazývají se i neplnohodnotné.

Podle druhu bílkovin rozlišujeme tedy zdroje živočišné a rostlinné. Mezi potraviny živočišného původu s vysokým množstvím bílkovin patří kuře, zajíc, ryby, červené maso. Z mléčných výrobků uděláte nejlépe pokud sáhnete po zakysaného mléce a vajíček.

Zlaté vejce?

Slovní spojení zlaté vejce má řadu odůvodnění, jedna z nich je i to, že ve vejci se nacházejí nejkvalitnější bílkoviny. Aminokyseliny, které obsahuje jsou téměř identické s ideálním proteinovým nápojem, mluví se o něm také jako o superpotravinu.

Jak je to s mlékem? Zakysané mléko je pro naše tělo prospěšnější protože je stravitelnější než obyčejné mléko a obsahuje mléčné bakterie, které blahodárně působí na naši střevní flóru. U mléčných výrobků ještě chvilku zůstaneme. Pokud se bojíte dotknout sýru kvůli tomu, že přiberete, zahoďte předsudky a vzhůru na sýr. Nejideálnější je konzumovat tvrdý sýr (má nižší glykemický index, méně tuku), samozřejmě kvalitní. Zkuste se vyhýbat plesnivým sýrem. Kromě toho, že obsahují mnoho kalorií, nikdy nevíte, zda kromě plísni, která na něm má být se tam nenachází už i jiná. Výborným zdrojem a nejen bílkovin je tzv. cottage sýr.

Zdroji rostlinných bílkovin je sója, fazole, čočka, hrách.

Pokud se v duchu ptáte, které bílkoviny jsou prospěšnější, nejlépe uděláte, když je budete kombinovat. Vegetariáni by měli být obzvlášť opatrní protože bílkoviny obsažené v rostlinných zdrojích nikdy nenahradí živočišné, ale opatrně. Při dlouhodobé konzumaci čistě jen živočišných zdrojů hrozí vyvolání zvýšené hladiny cholesterolu, což vede k ateroskleróze.

Protein a hubnutí?

Milé dámy, bojíte se, že pokud budete přijímat bílkoviny, tak budete vypadat jako svalovec? Potěšíme vás, nemáte se čeho bát. Živým příkladem jsou fitnessky jako např. Zora Czoborová. Tím, že budete jíst bílkoviny iv proteinových nápojích, nepřiberete a dokonce nepřiberete ani v případě, když je budete doplňovat posilováním. Pokud se budete vyhýbat bílkovinám můžete nejen neustále pociťovat hlad, ale vaše tělo bude slabé, unavené a když jste slabé a unavené tak se příliš nehýbete, což vede k tloustnutí. Zaručte tělu dostatečný příjem bílkovin a zaručíte si tak nejen spalování tuku, ale i udržení si svalové hmoty. Ale jaké je to ideální množství? Kolik bych je měla přijmout? Jde o přibližně 30% denního příjmu, což je přibližně 0,8 – 1 g na vaši tlesnú hmotnost. Znamená to, že pokud moje tělesná hmotnost je 60 kg, tak 60×1 = 60g bílkovin na jeden den. Jak jednoduché však?

Dávejte si pozor na množství bílkovin, které přijmete protože to s sebou nese nejen velké svaly, ale zdravotní problémy. Pokud to z bílkovinami přeženete, mohou se objevit v moči, což neznamená, že je máte dostatek. Může jít o poškození ledvin, infekce močových cest … Nadbytkem bílkovin si můžete přivolat trávicí potíže, akné a další nepříjemné záležitosti. Dámy, které se předávkoval bílkovinami a nevěnují se silovým a vytrvalostním tréninkem, zvyšují riziko vzniku osteoporózy.

Bílkoviny – rady

  • bílkoviny přijímejte v přiměřeném množství,
  • nezapomínejte stravu doplňovat tuky a cukry,
  • příjmem bílkovin zvyšujete i vaši celkovou energii (kJ),
  • nenechte se oklamat výrobky z řad nízkotučný jogurt, mléko … Většinou obsahují více cukru atd. Raději sáhněte po kvalitních výrobcích a zvolte zlatou střední cestu (polotučné),
  • buďte fyzicky aktivní,
  • kombinujte bílkoviny z rostlinných a živočišných zdrojů,
  • nebojte se sáhnout i po proteinovém nápoji,
  • vše dělejte s mírou a poslouchejte vaše tělo!
Bílkoviny
5 (100%) 1 vote

Vyjadrite svoj názor

Leave a reply