Bodová dieta

Co je bodová dieta?

Je to novodobá dieta, kterou s oblibou dodržují lidé po celém světě. Existují dva druhy bodové diety . Při jedné si zobneme ze všeho co vidíme a při druhé má každá potravina jistou bodovou hodnotu.

Obsah článku

  1. Přehled
  2. Princip fungování
  3. Výpočet bodů
  4. Výhody
  5. Hodnocení
  6. Rizika

Stručný přehled

  • princip diety spočívá v bodech
  • můžete konzumovat i sladkosti
  • je nutné dodržovat pitný režim a pohybovou aktivitu
  • potraviny mají bodové hodnocení
  • náročnější z pohledu dodržování pestrosti stravy

 Princip bodové diety

Body zohledňují i čas, během kterého se jídlo tráví a také kalorickou hodnotu , proto se upřednostňují před počítáním kilojoulů. Při hubnutí je však velmi důležitý i čas, za který se jídlo stráví. Platí však, že ovesné vločky s jogurtem a medem mohou mít stejné body jako nějaké sladké pečivo, ale přitom ovesné vločky zasytí na delší dobu než pečivo, po kterém budeme hladoví už po několika minutách.

Na potraviny, které mají nízký glykemický index, např. celozrnné pečivo, maso nebo zelenina, tělo vydá více energie, což působí proti hubnutí . Ani nejúčinnější dieta však ještě neurčila nic, co by popřelo pravidlo: Pokud více zkonzumujeme než spotřebujeme, nezhubneme. Proto je důležitý pohyb a konzumace potravin s vysokým obsahem vlákniny a antioxidantů. Do bodové diety bychom také měli zahrnout potraviny s dostatečným množstvím bílkovin, vitamínů a minerálů, které jsou pro naše tělo důležité.

Při bodové dietě třeba jediné: mít přehled v tom kolik sníte, aniž jste překročili povolený denní limit.

Ten závisí na vaší hmotnosti:

65 kg – 18 až 25 bodů

68 – 79 kg – 20 až 27 bodů

80 -90 kg – 22 až 29 bodů

Při bodové dietě neplatí pravidlo, že méně je více . Ten, kdo má 65 kg a sní za den méně než 18 bodů je na skvělé cestě k vyčerpání organismu, které doprovází nespavost, nervozita a je dost pravděpodobné, že s dietou dříve či později skončí.

Jak zjistit body na jakoukoliv potravinu?

Jak jsme již zmínili, body jsou klíčovým faktorem bodové diety která vychází ze stravovacího plánu Weight Watchers .

Jeden bod představuje přibližně 50 kalorií . Pokud si chcete vypočítat body na jakoukoliv potravinu, doporučujeme aplikaci Kalorické tabulky, kde si vyberete potravinu jejíž hodnotu potřebujete zjistit. Jako příklad jsme si vybrali banán.

Střední banán má 354,3kj což představuje 84,7kcal tedy kalorií.

TIP: Pokud si tvoříte jídelníček, aplikace zobrazuje pouze hodnotu v kilojoulech pokud chcete dostat hodnotu na kalorie, musíte dělit hodnotou 4,2. tedy zmíněný banán má 354,3kj: 4,2 = 84,7kcal

Zmíněný banán má téměř 2 body. (1bod = 50Kč)

Takto si umíte vypočítat jakoukoliv potravinu, na kterou máte chuť. Platí ještě pravidlo, pokud se vám při všech potravinách nahromadí 13g tuku, připočítávají jeden bod, pokud 26g tak dva atd.

AK se vám nahromadí 13 vlákniny, jeden bod si můžete odečíst a pokračujete jako v případě tuku.

Pravidla a principy

Zákaz sladkostí, čokolád a všech nezdravých jídel je při bodové dietě diskubatilný. Můžete si je dopřát pod podmínkou, že nepřekročíte povolený denní limit. Takže během bodové diety můžete konzumovat prakticky ledajaké jídlo, jehož body v tabulkách najdete tak, abyste nepřekročili limit. Není však moudré sníst tolik čokolády nebo chipsů, kolik tabulka dovolí a více už nic. Na jedné straně budete sice spokojeni z pamlsků, ale na druhé straně po chvíli budete hned hladoví. Nevyplatí se to a neměli byste to zkoušet.

V prvních dnech budete muset hledat kolik bodů mají jednotlivé potraviny, které sníte. A to i při grilovaném kuřatech s dušenou zeleninou. Body si dříve zapisujte, jelikož při každodenních povinnostech se údaje z hlavy velmi snadno ztrácejí a zapomenete kolik jste už snědli. Nejlepší motivací bude, pokud zhubnete . Rovněž se však můžete motivovat různými fitness modelkami a sportovkyněmi.

A nejsnáze pravidlo, které je třeba dodržet je to, že je třeba jíst denně alespoň třikrát , ale raději se doporučuje jídlo konzumovat pětkrát a dodržovat pitný režim.

V dietním plánu je pro hubnutí navrženo i cvičení, které je speciálně vytvořené pro bodovou dietu. Za sportování se z bodového systému odečítají body podle délky, intenzity a druhu cvičení.

Kolik bodů mají jednotlivé potraviny

Bodová dieta – mléčné a vaječné výrobky: nízkotučné mléko (2dcl) – 1 bod, jogurt nízkotučný (125 g) – 1 bod, Nízkotučný tvaroh (80g) – 1 bod, sýr cottage (80g) – 1 bod, sýr bambino (50g) – 1 bod, vajíčko – 1 bod, máslo (10g) – 1 bod, tuk, olej (10g) – 1 bod,

Bodová dieta – Pečivo: 1 kus pečiva se šunkou (masem) – 3 body, 1 kus pečiva s máslem nebo marmeládou nebo sýrem nebo vajíčkem – 2 body, 3 knäckebrotu – 1 bod, hot-dog – 4 body, hamburger – 5 bodů, pizza 500 gramů – 10 bodů

Bodová dieta – pochutiny a nápoje: CocaCola (2dcl) – 1 bod, pivo (0,5) – 2 body, alkohol (0,05) – 1 bod, káva – 1 bod, čaj – 0 bodů, zemiak.lupienky (100g) – 6 bodů, čokoláda (50g) – 4 body, zmrzlina (100ml) – 3 body, ostatní sladkosti (běžná dávka) cca 2-4 body

Bodová dieta – jídla a přílohy (porce cca 150g): špagety – 3 body, maso na přírodně – 3 body, rýže – 2 body, brambory – 2 body, hranolky – 3 body, zelenina – 2 body , maso s omáčkou – 4 body, ryby – 3 body

( http://dieta.naschudnutie.sk/diety/bodova-dieta/ )

Příklad diety

Snídaně : Ovesná kaše s malinami a ovocná šťáva

Oběd : Kuřecí salát Caesar

Večeře : Lasagne

Pokud nepřekračují hranici bodů mezery mezi jednotlivými jídly vyplňte ovocem a zeleninou.

 Výhody

Velkou výhodou této diety je to, že nemusíte jíst to, co máte předepsáno. Můžete jíst téměř všechno, dokud nepřekročíte svůj denní, stanovený počet bodů. Pokud si zvolíte vhodné potraviny, čili vaše strava je v pořádku nejen v bodech ale je i vyvážená, tak velmi pozitivní je psychologický efekt – že nemusíte striktně dodržovat každé jídlo podle nějakého rozpisu.

Nevýhody

Bodová dieta vám může a nemusí pomoci zhubnout a to z jednoho lehkého a zcela logického důvodu -nezaručuje vašemu tělu správnou a vyváženou stravu. Pokud chcete zhubnout Vaše tělo potřebuje bílkoviny, vitamíny a minerály ve správném množství. A pokud jíte např. pečivo a sladkosti v malém množství a dodržíte počet bodů, tak sice splníte princip bodové diety, ale zhubnout natrvalo se Vám nepodaří.

 Hodnocení

Existují i účinnější a zdravější diety, při kterých nemusíte hladovět. Bodová dieta vám nezaručí hubnutí na trvalo a má i JOJO efekt, což je při dietách kamenem úrazů. Osobně bych bodovou dietu neaplikovala, raději bych se cíleně pustila do normálního zdravého hubnutí včetně pohybu.

Rizika

  1. Potraviny musíte volit moudře . Pokud počet bodů sněden za den sedí, ale jídlo, které jste jedli neobsahuje dostatečné množství bílkovin, minerálů a vitamínů není vyvážené nebo ho potraviny neobsahovaly vůbec jednoznačně nezhubnete. Při hubnutí je vyvážené množství potřebných látek klíčové.
  2. Nepravidelné stravování může vyvolat zdravotní problémy . Pokud sníte 25 bodů, ale nepravidelně a v různých množstvích (celý den nesníte nic a večer najednou 25 bodů), tak to může mít pozdější následky na vašem zdravotním stavu.
  3. nepestrá strava – jestliže držíte bodovou dietu a nejíte pestré potraviny je to stejné jako kdyby jste hladověli – později si takovýmto způsobem můžete přivodit zdravotní rizika. Pestrá strava je velmi důležitá.

4. Pitný režim a správná pohybová aktivita je velmi důležitá. Někomu bodová dieta pomůže a někomu ne.

Bodová dieta
HLASUJTE

Zanech nám svůj názor

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *