Fotbal

Fotbal z pohledu hubnutí

Fotbal je z hlediska popularity mezi sportů určitě celosvětově nejpopulárnější. Na Slovensku se také těší velké oblibě – ať už vesnický fotbal nižších lig, nebo i první Fortuna liga, která díky modernizacím (i když pomalým) stadionů a stále větší herní atraktivitě každým rokem nabírá na popularitě více a více. Rovněž se dozvíme i to, že při fotbale můžeme velmi efektivně spalovat kalorie, protože je v podstatě hlavně o běhání, kdy střídavě běháme pomalu, sprintů, kráčíme a tak dále.

Fotbalová historie

Historie se táhne až do druhého století před naším letopočtem. Samozřejmě, že nešlo o fotbal v takové podobě jaký ho známe dnes. Ve středověku byly míčové hry velmi populární a našlo se mezi nimi i množství takových, které se podobaly současnému fotbalu a proto se za kořeny tohoto sportu považuje právě toto období.
Dotvoření do současné podoby proběhlo v 16. století v Anglicku.Tunajšie soukromé školy začínali zavádět povinnou tělovýchovu a nutit děti více a více sportovat a tedy se dostal ke slovu i futbal.Každá škola samozrjeme používala pravidla přizpůsobená svým podmínkám. Odlišné mohly být například velikosti hřišť, počet hráčů a tak ďalej.Pravidlá se vyvíjely postupně, při vzniku nebyly přesně stanovené.Postupne se rozvinuly dvě hlavní odvětví fotbalu:

    1. V první verzí mohli hráči vedle nohou používat na přenášení míče i ruce, jako například v dnešním rugby, nebo americkém fotbalu
    2. Druhá verze této hry byla narozdíl od první o něco okresanie a kromě nohou se do hry nemohly do her zapojovat další končetiny kromě hlavy.

Postupem času se od tohoto období až do dnes fotbal neustále vylepšoval (a stále vylepšuje). Cesta k dnešní podobě byla tedy dlouhá několik století.

Kde hrát, jak hrát a věci potřebné ke hře

Psát nějaké obecné informace by bylo pravděpodobně zbytečné, neboť se jedná o globalizovaný sport a všichni velmi dobře vědí jak se hraje. Přesto si však shrneme několik základních faktů na které byste měli myslet předtím, než se pustíte do hry.

Hrát se dá v podstatě všude. Na louce, na ulici, na dvoře. Záleží to jen od toho, do jaké míry chcete hrát organizování a také zda si chcete opravdu pořádně zahrát. Pokud tedy ano, v případě že je léto můžete zvolit nějaké veřejné hřiště, které je na Slovensku v poslední době stále více jelikož většina základních a i středních škol využívá příspěvky z eurofondů na budování těchto sportovišť. Dvě třetiny z nich jsou přístupné pro veřejnost, i když v omezených časech. V případě že počasí venku nepřeje si můžeme zahrát například ve školní tělocvičně, které bývají rovněž k dispozici, i když v poněkud více omezených časových úsecích.

Jak jsem již zmiňoval v úvodu, pravděpodobně je zbytečné vysvětlovat jak se hraje fotbal. Počet hráčů v pravidlech je 11 vs 11, v našem případě však může být i 7 na 7 a podobně. Kdy padne gól, to je všem jasné, ofsajd-y se v případě takového fotbalu nepíská. Nesmí se hrát rukou a tak dále.

Před hrou, podobně jako před prováděním ostatních fyzických aktivit je potřebná dobrá rozcvička! Nezanedbáváme ani horní část těla, protože se velmi snadno může stát, že dojdeme zcela zbytečně k úrazu a to samozřejmě nechceme.

Na hraní je potřeba hlavní dobrá parta. Dále, pokud hrajeme na klasickém trávníkové hřišti jsou vhodné kopačky, pokud hrajeme v hale samozřejmě nepoužíváme kopačky ale sálovky. Nesmí chybět fotbalový míč a to je z fotbalového vybavení potřebného pro hru asi tak všechno.

S fotbalem se dá zhubnout

Při fotbale hubneme velké množství kalorií a velmi efektivně. Co to znamená v praxi? Za jednu hodinu hry se průměrný člověk dokáže zbavit až 600 kalorií. Je jasné, že hodnoty se mohou lišit na základě způsobu hry, množství naběhaných kilometrů a také intenzity hraní. Jak jsem již zmiňoval v úvodu, je to efektivní sport v případě že chcete zhubnout protože jste neustále v pohybu, ať už pomalý běh, náhlé zrychlení a sprint, kráčení a podobně.

Závěrečné zhodnocení a náš názor

Začal bych zopakováním faktů a následným shrnutím pozitiv a negativ fotbalu .. Kromě toho, že během hraní spálíme hodně kalorií také procvičíme velkou část těla. Samozřejmě že jde primárně o nohy, protože je to běhavý aktivita, ale nebude zaostávat ani břicho které je také důležitou partou. Jak jsem již zmiňoval, 600 kalorií za hodinu je velmi slušná hodnota. Pokud tedy zpravidelní tento počet spálených kalorií a zkombinujeme to se správně vyváženou stravou, je téměř jisté že se nám podaří zhubnout.

Negativa se najdou také (bohužel). Fotbal je kolektivní hra a občas může být náročné dát dohromady dostatečnou partu lidí, aby to mělo nějaký smysl a osoch. Problémem může být korešpondácia volného času mezi jednotlivci a tak dále.

Fotbal nám také mohou znepříjemnit problémy s koleny. X-y fotbalistů má problémy zejména s koleny, protože se při této aktivitě velmi rychle opotřebovávají. Samozřejmě to nemusí být Váš případ, záleží to na několika faktorech, ať už ovlivnitelných nebo neovlivnitelných.

Závěrečné hodnocení tedy zní – fotbalu řekněme ano. Samozřejmě, pokud Vás nebaví není důvod se do toho nutit, můžete si najít řadu jiných aktivit (o nichž se u nás dočtete), které Vás určitě chytí. Pokud se však rozhodnete zkusit to, krok vedle neuděláte a co se hubnutí týče, je to skvělé kardio cvičení při kterém procvičíte i nohy a i břicho. Bonusem je zábava, kterou si při hraní určitě užijete.

 

Fotbal
HLASUJTE

Vyjadrite svoj názor

Leave a reply