Cyklistika

Sportovní trend současnosti – cyklistika

V následujícím článku si trošičku přiblížíme cyklistiku a její vliv na naše tělo, to zda a jak se dá s kolem zhubnout a samozřejmě i to, jaký kolo a jakou výbavu bychom si měli koupit, aby bylo cyklistika co možná nejvíce efektivní. Je to téma mně jako vášnivému cyklistovi velmi blízká a tudíž se Vás pokusím převést celým obecným světem cyklistiky, který rozhodně stojí za okúsenie.

Odkud přišel kolo?

Jako je tomu u většiny tradičních sportů, tak i historie cyklistiky sahá do daleké minulosti. První kolo byl navržen již v 15. století známým vynálezcem a malířem Leonardem DaVinci. Tento návrh však nikdy nebyl zkompletován. O výrobu prvního dvoukolového pedály poháněného oře se zasloužil jistý ruský nevolník až v roce 1800. Šlo o kolo sestrojen ze železa, přičemž se pedály nacházely na předním kole, jak to můžeme znát z fotek kde vidíme kola s mohutným předním kolem a miniaturním zadním kolečkem.

Co se týče cyklistických akcí, snad nejznámější závody se konají ve Francii (ale iv okolních zemích) jsou samozřejmě TourdeFrance, na kterých nás již několik let po sobě velmi úspěšně reprezentuje Peter Sagan, který se zasloužil o obrovský nárůst popularity cyklistiky jako takové.


Jak mám vybrat první kolo správně?

První otázka kterou si musíte položit je ta, kolik jste ochotni investovat. Samozřejmě, že kola jsou dostupné i v cenové relaci 5000 až 8000 kč, avšak široká škála výběru nám nabízí i tátošovou s trojmístným cenovkou.

Řekněme tedy, že jste začátečník, který dosud jen občas přešel na starém kole který se nacházel doma do obchodu a zpět. V tom případě doporučuji kolo střední třídy, nejlépe vybrat typ XC (cross-country). Je to v podstatě nejuniverzálnější typ kola, se kterým se neztratíte jako na silnici, tak v neupraveném polním či horském terénu. Samozřejme to není kolo stavěný na extrémně zjazdovanie a podobně.

Cyklistika- Na co si mám dávat pozor?

Při výběru kola dbáme hlavně na to, zda nám kolo jako takový sedí. Co to znamená v praxi? Když se převezeme na kole, netáhne nás páteř, nejsme nekomfortně natažený či skrčený, nebáchame si koleny do řídítek a podobně. Při vybírání velikostí Vám samozřejmě pomohou velikostní tabulky, které jsou k dispozici u všech prodejců, respektive výrobců jízdních kol.

Další důležitý aspekt je výbava, která je za danou částku nabízena. Samozřejmě, že pokud kupujeme kolo za 8000 kč, nemůžeme čekat hory doly, samozřejmě se však vždy dá něco “vyšpekulovať” a najít co možná nejlepší dostupná alternativa. Protože jste začátečník, samozřejmě se neočekává že budete mít přehled v různých komponentech a tedy doporučujeme oslovit známého, který mě už co to odbicyklované a ví jaký je rozdíl mezi vzduchovou a olejovou vidlicí. Samozřejmě, že i prodejci jsou velmi ochotní, avšak se často můžeme setkat s jakýmsi protlačováním jedné nabízené značky – což je pochopitelné a nemáme to nikomu za zlé, Vás by to však mohlo zkrátit o kolo který je značně lépe vybavený, protože s jízdními koly je to jako s auty – někde platíte za kvalitu, někde prostě jen za značku.

Pokud se rozhodnete, že zkusíte štěstí v bazaru, také doporučujeme mít po ruce známého který se vyzná, abyste předešli koupení kočky v pytli. Při kupování ojetého kola také nemusíte udělat krok vedle, protože se vám může dostat značně lepší výbavy za nižší cenu, protože cena kola padá už jen poté, co na něm vyjdete z prodejny, což je také pochopitelné.

Kolo už mám, co výbava?

Co se výbavy týče, je několik ať už potřebných, nebo nepotřebných doplňků, některé z nich však určitě doporučujeme zakoupit, například:

  • Přilba (protože nikdy nevíte, co se může stát), její cena se vejde do 40 eur, doporučujeme Však připlatit, protože zdraví máme jen jedno
  • Láhev, respektive konstrukce na ni (při provádění fyzické aktivity samozřejmě žíznivá a při jízdě na kole tomu také nebude jinak, je dobré vždy mít po ruce láhev s vodou)
  • Brýle (může se Vám to zdát jako zbytečný imageovým doplněk, pokud ovšem naberete větší rychlost, během několika sekund Vám může spadnout nějaký předmět, respektive vletět hmyz do oka a nastává velmi nebezpečná situace – brýlemi takovým situacím předejdeme)
  • BONUS: Cyklopočítač / tachometr (slouží pro Vás zejména pro srovnávací statistiky – včera jsem prošel 10 kilometrů za 30 minut, dnes jen za 28 🙂

Zbavím se na kole nadbytečného tuku?

Odpověď je jednoznačně ano. Jelikož jde o kardio cvičení, měli bychom ho provádět v mírnějším tempu a v delším časovém rozmezí, kdy bude hubnutí velmi efektivně.

Co se týče číselných hodnot, kolo je velmi efektivní. Za hodinu při průměrné rychlosti 20 km / h spálíme téměř 800 kalorií, což je velmi slušná hodnota. Navíc, při jízdě na kole neprotáhnete jen nohy, jak si všichni neznalí lidé myslí. Procvičuje se téměř celé tělo. Pokud jdeme do prudkého stoupání, zabrat dostávají ruce, zejména předloktí a také břicho. Pokud jdeme po rovině, procvičujeme také celé tělo, protože na kole nemůžeme jen “drevene” sedět, ale pracovat musí celé tělo abychom předešli zničení kloubů.

Proč bych se na to měl dát?

Odpovědí je hned několik. Začal bych tím, že je to efektivní spalovač tuků a také vynikající prostředek udržování se ve formě, protože jak jsem již zmiňoval neprotáhnete jen nohy, ale i zbytek těla co je jen a jen prospěšné.
Jako je tomu u všech outdoorových sportech, i při jízdě na kole je vliv přírody a vnějšího prostředí na centrální nervovou soustavu velmi pozitivní. I přesto, že z cyklistiky přijdete zničen, unavený a prakticky nemohoucí, určitě se nestane že přijdete domů se špatnou náladou – bicykovanie je totiž instantní tvůrce endorfinu.

Třetí volbou pozitiva tohoto sportu bych jmenoval praktičnost. Samozřejmě, že kolo nekoupíme pouze za účelem sportování. Pokud potřebujete někam odběhnout, popadl kolo a jedete. Pokud máte práci jen pár kilometrů od domu – právě jste přišli na zdravé a ještě k tomu i ekonomicky výhodné řešení přepravy. Výhod je opravdu nespočet a proto rubriku nevýhody v tomto článku budu muset vynechat, protože mě žádná nenapadla – snad jen cena kol, která může občas přibrzdit rozvoj nadějného cyklistu, tento problém se však vždy dá nějak vyřešit.

Cyklistika je tedy správný krok pro všechny lidi, kteří se jakýmkoliv způsobem chtějí začít sportovně vyžívat a mají chuť poznávat jak přírodu, tak krásy této sportovní disciplíny a v neposlední řadách i její praktičnost a efektivní vliv na hubnutí.

Cyklistika
HLASUJTE

Vyjadrite svoj názor

Leave a reply